Evakkovaellus Somerolla

Tule tunnematkalle evakkotielle!

Jatkosodan päättymisestä tulee syyskuussa kuluneeksi 80 vuotta. Evakkovaelluksella eläydytään evakkoon lähdön tunnelmiin ja muistellaan, miltä tuntui äkkilähtö omasta kodista ja pako kohti tuntematonta, ilman tietoa tulevasta. Samalla kunnioitetaan kaikkia talvi- ja jatkosodan aikana evakkotielle joutuneita.

12. Evakkovaellus alkaa sunnuntaina 30. kesäkuuta klo 11.00 yhteishetkellä Teeriharjun pysäköintialueella. Vaeltajat lähettää matkaan Evakkovaelluksen suojelija, valtioneuvos Matti Vanhanen. Aikaisemmin valtakunnallinen Evakkovaellus on järjestetty 11 kertaa.

Evakkovaellus on tarkoitettu kaikille: niin evakoille kuin evakoita vastanottaneille ja kaikille jälkipolville. Sotien jälkeinen siirtolaisten asuttaminen on todellinen selviytymistarina. Se on yhteisesti koettua Suomen historiaa, joka kosketti koko maata, sillä evakkoon joutui lähtemään yli 400 000 suomalaista.
Vaellus on tarkoitettu myös kaikille pakolaisille, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa ja kotimaansa. Heitä on tullut Suomeen ja Somerolle mm. Ukrainasta sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022.

Vaelluksella kävellään noin kuuden kilometrin matka Talvisillan sorapintaisilla kyläteillä. Vaellus alkaa ja päättyy Teeriharjun parkkialueelle. Evakkovaellus kuljetaan yhtenä ryhmänä ja osanottajien toivotaan pukeutuvan evakkoajan asuun. Mukaan voi toki tulla myös tämän päivän vaatetuksessa.

Kuuden kilometrin pituisen reitin varrella on kaksi taukopaikkaa, joissa on tarjolla vettä ja huikopalaa. Tarvittaessa uupuneille vaeltajille on kuljetusapua päätepisteeseen.

Lähtöpaikalla ennen vaelluksen alkua on myynnissä kahvia ja pientä syötävää. Vaelluksen loppupisteessä Teeriharjulla on omakustanteinen ruokailu sisätiloissa ja ohjelmaa. Sen jälkeen vaellus päättyy seurakunnan pitämään kenttähartauteen.
Kirkko oli sotavuosina evakoille turvan ja lohdun antaja, kun kriisiapua ei ollut.

Evakkovaelluksen järjestävät Someron Karjalaseura ry ja Evakkolapset ry yhdessä somerolaisten yhdistysten ja yritysten sekä Someron kaupungin kanssa. Monelle ukrainalaiselle omasta kodista lähteminen on totta juuri nyt ja heillä onkin tapahtumassa oma info- ja myyntipiste.

Lisätietoja antavat Somerolla Sari Pekonen 050 371 3308, Riitta Lehtinen 0400 477 929 ja Petri Känkänen 050 516 4843. Vaellukseen osallistuvien ryhmien toivotaan ilmoittautuvan ennakkoon Sarille. Autoilla ja busseilla tuleville on parkkitilaa Teeriharjun opastetulla parkkialueella. Evakkovaellukselle osallistuminen on maksutonta ja kaikki osanottajat toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi.

Vaelluksella ei sallita muita tunnuksia kuin Evakkovaellus. Vaeltajat vaeltavat omalla vastuulla.